ארגז הכלים של ביתא

איך לדייק את האתגר ולהגיע לפתרון?

על מנת שהרעיון שלכם יוביל ליצירת מוצר מוצלח וישים, אנו ממליצים להתחיל קודם כל מהגדרת הבעיה ורק לאחר מכן להגיע אל הפתרון. הרעיון שלכם צריך לפתור בעיה אמיתית במערכת החינוך ועל כן ככל שתדייקו בצורך כך תוכלו לוודא שאכן עניתם עליו.

לפניכם כלי קצר ופשוט על מנת לזקק את המקור לבעיה/לצורך עליהם בחרתם לעבוד ולמצוא להם פתרון. למתודה זו שתי אפשרויות, בחרו את המתאימה לכם!

אפשרות 1: נסחו 5 תשובות לשאלה: "מהו המקור לבעיה?" ולאחר מכן נסו להעמיק את ההבנה בכל אחת מהתשובות שניסחתם. בדרך זו תגיעו לפתרון אפשרי למקור הבעיה.

אפשרות 2: נסחו תשובה לשאלה "מהו המקור לבעיה?", לאחר מכן שאלו את עצמכם 'למה זה קורה?' ועל התשובה הזו שאלו שוב 'למה זה קורה?' וכן הלאה חמש פעמים. את התשובה החמישית נסו לפתח ולבחון כיצד פתרון אליה יוביל לפתרון לבעיה המקורית איתה התחלתם.

את שתי האפשרויות ניתן לעשות כצוות, אך יותר מעניין לענות לבד או בזוגות, ואז להשוות את התשובות.

מי יודע מדוע ולמה? מתודת "חמשת הלמות" – הדגמה – 

מה הבעיה? נענה לדוגמה – תלמידים מעתיקים במבחנים.

מהו המקור לבעיה זו? לדוגמה – הם לא למדו למבחן ובכל זאת רוצים לעבור ולא להיכשל.

נשאל "למה זה קורה?" נענה לדוגמה – כי הם לא יודעים איך ללמוד למבחן.

מה הבעיה? לדוגמה – תלמידים לא יודעים איך ללמוד למבחן.

למה זה קורה? לדוגמה – כי אף פעם לא לימוד אותם מיומנויות למידה למבחן.

מה הבעיה? לדוגמה – תלמידים לא יודעים איך ללמוד למבחן.

נשאל למה זה קורה? נענה לדוגמה – כי אף פעם לא לימדו אותם מיומנויות למידה למבחן.

מה הבעיה? לדוגמה – לתלמידים אין את מיומנויות הלמידה למבחן.

נשאל למה זה קורה? נענה לדוגמה – כי המורים רצים על החומר ונותנים דגש על התוכן ולא על המיומנויות.

מה הבעיה? לדוגמה – מורים מלמדים תוכן ולא מיומנויות.

נשאל למה זה קורה? נענה לדוגמה – כי גם אותם לא הכשירו להוראת מיומנויות אלא להוראת תוכן הדיסציפלינה.

מה הבעיה? לדוגמה – מורים אינם מוכשרים להוראת מיומנויות.

אז מה הבעיה?

תלמידים מעתיקים במבחנים ⇐ תלמידים לא יודעים איך ללמוד למבחן ⇐ לתלמידים אין מיומנויות של למידה למבחן ⇐ מורים מלמדים תוכן ולא מיומנויות ⇐ מורים אינם מוכשרים להוראת מיומנויות.

פתרונות אפשריים לדוגמה:

נחייב מורים מכל הדיסציפלינות ללמוד קורס במיומנויות בחינה. נפתח אפליקציה שתסייע למורים ללמד מיומנויות לקראת בחינה. נכניס למערכת שעות להוראת מיומנויות לצד שאר המקצועות. נמנה מורה שתפקידו ללמד מיומנויות בבית הספר.

וכן הלאה…