הטיפ של יעל גוראון מתוך הפודקאסט 'חדר מורים'.
איך אפשר להתמודד עם דיון פוליטי שיוצא משליטה? כשאני מרגישה שהתלמידים בסערת רגשות סביב סוגיה שלא מאפשרת חשיבה ביקורתית או התבוננות עמוקה על המצב? איך להתמודד עם ההרגשה הזאת שלא משנה מה אגיד כרגע, זה לא יעזור?
כל מורה או מורה בישראל, שתלמידיו קרובים אליו ומרגישים מולו בנוח, חווה רגעים כאלה של ייאוש. השאלה המרכזית היא לא מה קורה עכשיו, אלא מה אעשה עם זה אחר כך, כי באותו הרגע הרבה פעמים אין מה לעשות.
אז איך בכל זאת אפשר לסגור את הדיון, אבל לתת מקום למחשבות ולרגשות של התלמידים? להחזיר את השליטה לידיים שלי, מבלי לשנות לחלוטין את הנושא?
ככה יעל עושה את זה:
- עצרו את הדיון, ובקשו שקט.
- כתבו שאלות מנחות על הלוח, המשלבות התייחסות ישירה לסוגיה. שאלות שהיו נשאלות בדיון רגוע יותר.
- בקשו מהתלמידים לענות את תשובתם ברצינות, אך בשקט, כל אחד לעצמו.
- אספו את התשובות והבטיחו לתלמידים התייחסות מאוחרת.
- המשיכו את השיעור כסדרו.
- לאחר קריאה חשבו מהי הדרך הנכונה ביותר להתייחס לסוגיה פעם נוספת. אל תשכחו לתת מקום לתשובות שכתבו.
את הפרק המלא, 'אז למה לי פוליטיקה עכשיו', תוכלו לשמוע כאן.