ארגז הכלים של ביתא

איך ליצור הקשרים בין תוכניות הלימוד במקצועות שונים?

הוראה אינטרדיסיפלינרית דורשת מהצוות לייצר הקשרים בין תחומי דעת שונים, בנושאים שלעיתים החיבור ביניהם לא קופץ לעין. 

איך נתניע תהליך מחשבתי המערב את כלל המורות בצוות, ונייצר חיבורים המתחשבים בתוכניות הלימוד בכל אחד מתחומי הדעת? 

'הארגז של ביתא' מציע לכן להגמיש את גבולות המחשבה!

 

אופן ההכנה: הצטיידו מראש בשלוש קערות, הדפיסו את הפתקים המצורפים. 

איך לעשות את זה?

  1. סבב ראשון – משימה: בקשו מנשות הצוות לחשוב ולהמציא "כוח על" חדש, שאף אחד לא המציא לפניכן. בקשו לכתוב אותו על פתק, ושתפו. (אנו משערות שהמשימה לא תהיה פשוטה). 
  2. סבב שני – חלקו את הפתקים המודפסים לשתי קבוצות והכניסו לקערות. התחלקו לזוגות או שלישיות. בקשו מכל קבוצה לשלוף פתק אחד מכל אחת מהקערות. משימה: בקשו מכל אחת מהקבוצות ליצור "כוח על" שמקורו משילוב התכונות של התמונות שקיבלו. שתפו במליאה. מטרת התרגיל לפתח גמישות מחשבתית.
  3. סבב שלישי – בקשו מכל אחת לכתוב על פתק שלושה נושאים עיקריים מתוך תוכנית הלימודים אותה היא מלמדת. חלקו אותם לשלוש קבוצות, בשלוש קערות. שלפו על פי התור שלוש פתקים בכל פעם. הצירופים שנוצרו יקבעו את הרכב הקבוצות בסבב הזה. התחלקו בהתאם למומחיות במקצועות הלימוד שנשלפו. משימה: חשבו על הקשרים בין שני הנושאים שקיבלתן, כל סוג של קשר. שתפו במליאה.
  4. סיכום – מתוך כל הקשרים שנוצרו, בחרו את השילובים והצירופים שהכי מעניינים אתכן. אלו יכולים להיות הבסיס לתוכניות אינטרדיסיפלינריות שונות. 

                         

∴ הארגז נכתב בשיתוף אלינור מלחי, רכזת פדגוגית מרכז פואנטה.