דבק של זהב

"אני כותבת להורים מחר חוזרים לשגרה ותוהה על איזו שגרה אני מדברת…" את המשפט הזה כתבה יעל, מחנכת כיתה א' מופלאה. פעם פעם היא גם היתה תלמידה שלי. אבל העולם ההוא בו יעל היתה תלמידה כבר לא קיים. כל כך הרבה השתנה בשנים האחרונות. קשה לי אפילו לדמיין מתי בפעם האחרונה לא הרגשתי שאנשי ונשות […]

שאלות של זיכרון

ימי הזיכרון תמיד מעוררים בי שאלות. יהודה עמיחי ניסח חלק מהשאלות האלו ברגישות ובעדינות: "וְאֵיךְ עוֹמְדִים בְּטֶקֶס זִכָּרוֹן? זְקוּפִים אוֹ כְּפוּפִים/ מְתוּחִים כְּאֹהֶל אוֹ בְּרִשּׁוּל שֶׁל אֵבֶל/ רֹאשׁ מֻשְׁפָּל כַּאֲשֵׁמִים אוֹ רֹאשׁ מוּרָם בְּהַפְגָּנָה נֶגֶד הַמָּוֶת,/ עֵינַיִם פְּעוּרוֹת וּקְפוּאוֹת כְּעֵינֵי הַמֵּתִים/ אוֹ עֵינַיִם עֲצוּמוֹת, לִרְאוֹת כּוֹכָבִים בִּפְנִים,/ וּמָה הַשָּׁעָה הַטּוֹבָה לִזְכֹּר? בְּצָהֲרֵי הַיּוֹם/ כְּשֶׁהַצֵּל חָבוּי […]

השנה לא נשתמש בנפצים!

מאז השבעה באוקטובר, אנחנו חיים במציאות לא הגיונית.  המון אנשים ונשים מקהילה שלנו, במילואים ובסדיר, נלחמים עבורנו מעל לחמישה חודשים. פורים בפתח ואיתו מגיעה השמחה, השתובבות וצחוק בעיקר בקרב ילדות וילדים. ומתוך האחריות לחיילים ולמילואימניקים, שהם בעצם אחים ואחיות גדולים (או קטנים), בעלים של חברות, שכנים לבניין – עלה לי הרצון לחשוב על שינוי מהותי.ֿ […]

המרחב החינוכי במשקפיים מגדריים: על מה כדאי להסתכל ומה אפשר לעשות?

כשהבת שלי היתה בכיתה א' היא חזרה יום אחד הביתה ואמרה לי – "אמא, המורה שלי עושה בכיתה משהו שתאהבי", כששאלתי אותה מה המורה עושה, היא סיפרה שבכל פעם שהמורה שלה שואלת שאלה היא נותנת גם לבת וגם לבן לענות, לסירוגין – בת, בן, בת, בן. המורה גם הסבירה לכיתה שהיא עושה את זה כי […]

לשתף או לא לשתף? מדריך למורה

התלמידים והתלמידות שלנו חיים ומתחנכים בעידן פוסט אמת. כניסתה של הבינה המלאכותית לחיינו מתחה עוד יותר את הגבול בין אמת לבדיה, ובין תוכן אותנטי לפייק ניוז ואפילו גניבת זהות. במערך הוראה זה תמצאו הצעה לשיחה פתוחה בכיתה הכוללת: התנסות פעילה, גיבוש עמדה תוך דיון, ואימוץ נורמות חדשות לפעילות ברשתות כשבמוקד השאלה – לשתף או לא […]